Page 12 - Nyhedsbrev april 2021 nr.53
P. 12

HVORDAN UNDGÅS KRÆNKELSER?



        Hvorfor arbejde med trivsel og      gen – "Sådan her er vi sammen".     ne for samværet og arbejder med
        samvær i foreningslivet?            Det er vigtigt som forening, at I   samvær, så skabes et trygt, nært og
                                            reflekterer over og har en løbende   tillidsfuldt miljø for børn og unge
        Foreningslivet danner, demokra-     dialog om, hvornår og hvorfor       samtidig med, at man passer på
        tiserer, socialiserer og uddan-     foreningens retningslinjer gælder.   både børn, unge og voksne.
        ner unge. Det er en vigtig arena    Gælder retningslinjerne i løbet af
        i mange unge menneskers liv,        foreningens aktiviteter såvel som   Hvad er trivsel?
        som skaber varige relationer og     udenfor foreningen, når aktivi-     Når mennesker trives, så er det et
        kompetencer. Foreningslivet kan     teterne ophører? Ligeledes skal     udtryk for et velbefindende, der
        meget, men en forudsætning for,     man have blik for rammerne for      giver den enkelte følelsen af over-
        at foreningslivets fulde potentiale   samværet. Der er f.eks. forskel på   skud, gåpåmod, handlekraft og
        kan udnyttes er, at det er et trygt   samværet mellem to 12- årige,     glæde ved livet og fællesskabet. At
        sted at færdes for alle medlemmer,  samværet mellem én 20- og én        have fokus på trivsel i en forening
        frivillige og ledere. Vi kan aldrig                                     betyder, at vi arbejder med, at alle
        helgardere os mod at nogen ople-                                        i foreningen har det godt, er tryg-
        ver grænseoverskridende adfærd i                                        ge, hører til og føler sig respekteret
        foreningslivet, men vi kan og skal                                      og anerkendt for dem, de er. Vi
        gøre alt, hvad vi kan for at skabe                                      kan ikke på samme måde som ved
        trygge rum i foreningslivet. Det                                        samvær opstille retningslinjer for
        kan vi blandt andet gøre ved at op-                                     trivsel. Man kan lave en indsats for
        stille nogle regler og rammer for,                                      at øge trivslen i form af forskellige
        hvordan vi er sammen som fælles-                                        tiltag, man mener vil øge trivslen
        skab, være tydelige omkring, hvor-                                      i foreningen. Men trivsel er også
        dan vi håndterer sager og arbejde                                       en afledt effekt af fællesskabets
        målrettet med den gode kultur i                                         samvær. Når man har retningslin-
        foreningen. Et aktivt, kontinuerligt                                    jer for det gode samvær og for-
        arbejde med trivsel og samvær er                                        eningens medlemmer ved, hvor de
        i sig selv med til at signalere, at vi                                  kan henvende sig, hvis de oplever
        tager fællesskabet og det enkelte                                       noget grænseoverskridende, kan
        medlem alvorligt. Det kan have en  13-årig og samværet mellem to        det i sig selv øge trivslen. Det er
        forebyggende effekt, og det skaber   25-årige. Hvornår er man en        dog vigtigt, at man i foreningen
        tryghed for den enkelte.            rollemodel, hvornår er man en       har løbende dialog om, hvordan I
                                            kammerat, hvornår kan kærlig-       håndterer mistrivsel, der opstår i
        Hvad er samvær?                     hed og forelskelse opstå mellem     foreningen, og hvordan I håndte-
        At have fokus på samværet i en      to mennesker, og hvilke roller har   rer mistrivsel, der opstår udenfor
        forening betyder, at vi stiller     man i forskellige relationer og     foreningen. Denne mistrivsel er
        skarpt på skrevne og uskrevne       situationer? Hvilken autoritet har   på en måde udenfor foreningens
        regler og de rammer, vi har stillet   man, og i hvilken kontekst udspil-  rammer og virke, men har en stor
        op for fællesskabet. Det handler    les den autoritet? Samvær kommer  betydning for det medlem, der
        om alle former for interaktion, de   i mange forskellige kontekster og   mistrives.
        sociale relationer, aktiviteter og de   forhold, og ændrer sig derefter.
        sociale normer, vi har i forenin-   Når foreninger definerer rammer-    (Sakset fra www.duf.dk)





               Skab trygge rammer
               for børn og unge i
                  foreningslivet
   7   8   9   10   11   12