Page 12 - Nyhedsbrev april 2021 nr.53
P. 12
HVORDAN UNDGÅS KRÆNKELSER?
Hvorfor arbejde med trivsel og gen – "Sådan her er vi sammen". ne for samværet og arbejder med
samvær i foreningslivet? Det er vigtigt som forening, at I samvær, så skabes et trygt, nært og
reflekterer over og har en løbende tillidsfuldt miljø for børn og unge
Foreningslivet danner, demokra- dialog om, hvornår og hvorfor samtidig med, at man passer på
tiserer, socialiserer og uddan- foreningens retningslinjer gælder. både børn, unge og voksne.
ner unge. Det er en vigtig arena Gælder retningslinjerne i løbet af
i mange unge menneskers liv, foreningens aktiviteter såvel som Hvad er trivsel?
som skaber varige relationer og udenfor foreningen, når aktivi- Når mennesker trives, så er det et
kompetencer. Foreningslivet kan teterne ophører? Ligeledes skal udtryk for et velbefindende, der
meget, men en forudsætning for, man have blik for rammerne for giver den enkelte følelsen af over-
at foreningslivets fulde potentiale samværet. Der er f.eks. forskel på skud, gåpåmod, handlekraft og
kan udnyttes er, at det er et trygt samværet mellem to 12- årige, glæde ved livet og fællesskabet. At
sted at færdes for alle medlemmer, samværet mellem én 20- og én have fokus på trivsel i en forening
frivillige og ledere. Vi kan aldrig betyder, at vi arbejder med, at alle
helgardere os mod at nogen ople- i foreningen har det godt, er tryg-
ver grænseoverskridende adfærd i ge, hører til og føler sig respekteret
foreningslivet, men vi kan og skal og anerkendt for dem, de er. Vi
gøre alt, hvad vi kan for at skabe kan ikke på samme måde som ved
trygge rum i foreningslivet. Det samvær opstille retningslinjer for
kan vi blandt andet gøre ved at op- trivsel. Man kan lave en indsats for
stille nogle regler og rammer for, at øge trivslen i form af forskellige
hvordan vi er sammen som fælles- tiltag, man mener vil øge trivslen
skab, være tydelige omkring, hvor- i foreningen. Men trivsel er også
dan vi håndterer sager og arbejde en afledt effekt af fællesskabets
målrettet med den gode kultur i samvær. Når man har retningslin-
foreningen. Et aktivt, kontinuerligt jer for det gode samvær og for-
arbejde med trivsel og samvær er eningens medlemmer ved, hvor de
i sig selv med til at signalere, at vi kan henvende sig, hvis de oplever
tager fællesskabet og det enkelte noget grænseoverskridende, kan
medlem alvorligt. Det kan have en 13-årig og samværet mellem to det i sig selv øge trivslen. Det er
forebyggende effekt, og det skaber 25-årige. Hvornår er man en dog vigtigt, at man i foreningen
tryghed for den enkelte. rollemodel, hvornår er man en har løbende dialog om, hvordan I
kammerat, hvornår kan kærlig- håndterer mistrivsel, der opstår i
Hvad er samvær? hed og forelskelse opstå mellem foreningen, og hvordan I håndte-
At have fokus på samværet i en to mennesker, og hvilke roller har rer mistrivsel, der opstår udenfor
forening betyder, at vi stiller man i forskellige relationer og foreningen. Denne mistrivsel er
skarpt på skrevne og uskrevne situationer? Hvilken autoritet har på en måde udenfor foreningens
regler og de rammer, vi har stillet man, og i hvilken kontekst udspil- rammer og virke, men har en stor
op for fællesskabet. Det handler les den autoritet? Samvær kommer betydning for det medlem, der
om alle former for interaktion, de i mange forskellige kontekster og mistrives.
sociale relationer, aktiviteter og de forhold, og ændrer sig derefter.
sociale normer, vi har i forenin- Når foreninger definerer rammer- (Sakset fra www.duf.dk)
Skab trygge rammer
for børn og unge i
foreningslivet